Monday, October 23, 2006

Malam Raya

Malam Syawal 1, 1417 H.

Takbir raya didn't go so well. Rasa meluat dengan segelintir manusia merajai nurani. Boleh pula datang rumah orang tapi tak tegur tuan rumah? Habis, mengapa datang? To prove me a point? What?

Aku baru usai memasak kuah kacang dan merebus nasi himpit. Daging ayam sebanyak tiga keping bahagian dada dipotong dadu sudah diperap dengan rempah-ratus resipi sate turun-temurun dari Emak.

Mula-mula bercita-cita menyediakan kuah lemak lontong dan sambal tumis ikan bilis sekali, tetapi mengenangkan kerja rumah Statics belum langsai, dan kantuk bertandang, aku tangguhkan dulu hasrat. Oh, ya. Minggu depan, kami hanya akan mengukus pulut untuk jamuan rumah terbuka.

Syawal ini, aku punya resolusi baru. Memasak yang enak-enak hanya untuk insan-insan yang apresiatif. Baru hati sendiri senang. Serik.

Tadi berbuka di Isle of Singapore dengan nasi goreng ikan asin bersama Wani, Zatil, Kak Linda dan Perry. Perry jiran kami, dan rakan sekelas Kak Linda. Dia cuba-cuba berpuasa hari ini.

'So, you're really fasting today?' Aku.

'Erm...not really.' Perry [wajah bersalah] 'I ate some candies.'

Kelakarnya, Wani bersahaja pointing out kami kelihatan seperti sebuah keluarga. Perry bapa. Kak Linda ibu. Aku, dia dan Zatil anak-anak mereka. Lebih lucu, ketika terperangkap dalam kesesakan lalulintas di Highway 6 akibat kemalangan jalan raya, kami bertiga terlentok di atas bahu satu sama lain di seat belakang.

'Look at the girls.' Kak Linda.

Perry berpaling. 'Awww...'

Wani beli komputer riba baru hari ini. Sony Vaio.

Semalam kami sleepover di bilik Kak Mit di Holiday Inn at Denver West. Konon-kononnya hendak bergosip-gosip, tetapi sudahnya, aku terlena sambil memerhati Kak Mit mengemas-ngemas pakaian. Jam dua pagi, Kak Linda mengejutkan.

'Jom. Pergi sahur.'

Mengenangkan perut yang berkerit-kerit, aku gagahkan diri. Menu: fish and chips. Kantuk membunuh selera makan. Hidangan banyak berbaki. Sekembali ke hotel lebih kurang jam empat pagi, aku terus menarik selimut dan beradu.

Sehinggalah jam sembilan. Pulang ke rumah, dan tidur lagi selama empat jam.




P.S Aku berpuasa penuh tahun ini!

0 comments: