Thursday, October 12, 2006

Ramadhan 21 - Street Lit: Fad or Phenomenon?

(Dicetuskan daripada artikel Hustle and Grow oleh Ta-Nehisi Paul Coates dalam Time edisi 16 October 2006)

Industri buku di Amerika Syarikat mengiktiraf kewujudan satu lagi genre baru; Street Lit. Selari namanya, genre ini mengangkat kritikan sosial golongan kulit hitam yang 'hidup' di jalanan. Tidak semestinya, tidak berumah, tetapi lebih menjurus cara hidup jalanan seperti menyeludup dadah, melacur dan mengutip ufti kawasan dari kekuasaan demi sesuap nasi.

Street lit bermula sudah lama. Lebih kurang sepuluh tahun. Tetapi baru establish. Ini permasalahan biasa. Bukan mudah mewujudkan genre baru. Jika setakat seorang dua menulis dengan katalah dua judl seorang setahun, belum mampu mencipta genre. Apabila sudah ramai, dan judul sudah penuh satu rak di kedai-kedai buku, barulah khalayak akan perasan.

Tidak kurang juga kerenah syarikat penerbitan yang enggan mengambil risiko (Berniaga itu sendiri kan namanya berisiko. Malah salah satu faktor pengeluaran adalah keusahawanan, yang apabila didefinisikan, bererti pengetahuan teknikan dan kesediaan mengambil risiko). Ini memaksa penulis-penulis yang mampu, mencetak sendiri karya-karya mereka. Apabila berjaya di pasaran, barulah penerbit-penerbit gergasi berebut-berebut. Ini kisah kejayaan Vickie Stringer.

Namun apa yang menarik tentang penulis-penulis street lit (K'wan, Relentless Aaron, sekadar menyebut beberapa nama - khabarnya 50 Cent kini juga menulis)ini, kaki mereka kuat terpasak di bumi. Wang tidak mengelabui pertimbangan. Benar mereka tidak lagi tinggal di project housing (tidak salah berili jika untuk kebaikan), tetapi tetap tidak ralat untuk terus bergaul dengan komuniti di situ.

Dengan menggunakan pendekatan berbeza. Melalui buku.

Aku ucapkan Selamat Maju Jaya kepada Puan Ainon Mohd, Presiden Universiti Terbuka PTS kerana kegigihan beliau. Semoga cita-cita menjelmakan jibunsyi sebagai genre baru dalam dunia kesusasteraan tanah air terlaksana.

Insya Allah.

P.S Emak, Ayah, Angah, Achik dan Lin, terima kasih atas kiriman kad-kad raya dari kalian. Along cuma mengharapkan satu, tiba-tiba menerima empat sekaligus. Kad-kad kalian sudah diletakkan di tempat selayaknya. Salam Aidilfitri.

0 comments: