Sunday, October 01, 2006

Ramadhan 9

Pengalaman. Mendewasakan.

1. Kerbau dipegang pada tali, kita dipegang pada janji, yang kemudiannya kita mungkiri belum pun genap dua minggu diungkapi.

2. Kita adalah pelakon-pelakon pentas realiti terhebat. Jika ada anugerah setanding Oscar atau Palme d'Or untuk drama-drama realiti yang kita lakonkan, ah, tentu kita pemenangnya.

3. Kita mengaku, atau menyangka kita terhebat, namun hakikatnya, pemikiran kita totok, setotok-totok pandangan seekor kodok pisang berkulit menggerutu berwarna hijau tua terperangkap di bawah tempurung kelapa kering.

4. Kita mengata orang mudah melatah, pandang dijentik mulalah membising menegakkan benang yang basah. Sedangkan kebenarannya, kitalah orang yang melatah-latah laksana Mak Timah itu, dengan harapan simpati diraih daripada golongan yang tiada pendirian tetap dan tidak boleh menilai baik buruk sesuatu dengan pemikiran sendiri.

5. Kita tidak sempurna. Belajarlah menerima kenyataan. Berhenti mengelabui persepsi orang luar suku sakat dengan kenaifan kita yang dibuat-buat. Cuba-cubalah berubah ke arah pembinaan insani yang cemerlang.

Pengalaman. Mengajar.

0 comments: